Struer fik
først karakter af en egentlig by i slutningen af 1600-tallet, da området i
højere grad end tidligere blev anvendt som Holstebros havn. Ålborg fik den 23.
august 1655 privilegium på retten til at handle frit i hele Limfjorden, og
denne ret blev brugt til de mindre Limfjords-købstædernes store fortrydelse.
Blandt andet gik det hårdt ud over Holstebro, men også en købstad som Thisted
mistede betydelig handel.
Struer fik
en stor rolle som udskibningshavn fra omkring 1600. Sejladsen fra Struer gav
anledning til krohold med øl- og brændevinssalg og hermed ofte forprang. I 1681
indskærpede borgerskabet i Holstebro, at der ikke måtte handles i Struer, og i
slutningen af 1600-tallet og hundrede år frem var det store stridspunkt,
hvorvidt Struer lå inden for to mils afstand fra Holstebro og dermed kunne
regnes som en del af købstadens handelsområde. I 1690 sigtedes to bønder fra
Struer for udtapning af drikkevarer samt forprang, hvilket af Struer-siden
netop blev afvist med, at Struer lå uden for området, hvor Holstebros eneret på
handel gjaldt.
Generelt
lykkedes det ikke for Holstebroborgerne at få håndhævet deres privilegier i
Struer, hvad først og fremmest skyldes Ålborgkøbmændenes ret til fri handel i
Limfjorden. I 1732 forbød stiftamtet godt nok landprang, høkerier og
uprivilegerede kroer. Ålborgkøbmændene brugte fortsat Struer som brohoved til
at sælge varer til lokale husmænd, der solgte dem videre. I 1733 forsøgte
borgere fra Holstebro derfor at gøre det ulovligt for Ålborgborgere at handle i
Struer og inden for en mils afstand fra Struer og fremlagde et kort over
Holstebros nordlige opland, som ifølge dem omfattede 13 sogne heriblandt
Struer. Samtidig var der anklager om ulovligt krohold. For krohold gjaldt reglen
om tomilelæbælter for købstæder, men i Struer forsvarede man sig med, at der
var 27.540 sjællandske alen (og dermed lidt mere end to mil) til købstaden
Holstebro, og at den kongelige forordning om en tomilegrænse for
brændevinshandel og krohold således slet ikke var relevant. Omvendt forsøgte
borgerne i en indberetning fra byen i 1735 sig med en påstand om, at Struer lå
inden for tomilegrænsen. Den kongelig forordning af 30. april 1734 præciserede
generelt, at øl og brændevin skulle købes ved nærmeste købstad, og dette var en
lille sejr for Holstebro. Men i sagen om Struerfolkenes handel så myndighederne
igennem fingrene og lod den i praksis fortsætte. Borgerskabet var først og
fremmest imod kroer, fordi de i praksis medførte organiseret forprang og ikke bare
udskænkning af brændevin og øl uden om købstaden. Det lykkedes for Holstebro
med 1734-loven at forbyde krohold ved Kjærgaards mølle i Ølby Sogn.
I 1777 blev
ordningen for Struer skærpet. Men i 1797 foreslog borgerne, at de slog sig
sammen og oprettede udsalg i Struer, og to år senere grundlagdes en
kompagnihandel, der aldrig fik den succes, den var tiltænkt.
I 1825
gennembrød havet Limfjordstangen mellem Agger og Thyborøn, og Struer fik hermed
vandvej til Vesterhavet. Dette betød, at Struer fik en vigtig handelsmæssig
position, og byen blev hurtigt andenstørste havn i Limfjorden kun overgået af
Ã…lborg. Havneforholdene var dog ikke ideelle, og der var hyppige
oversvømmelser. Holstebroborgerne kæmpede for at få havnen moderniseret, og i
1855-56 stod ’Holstebro havn ved Struer’ klar. Struer blev samtidig toldsted
under Holstebro og blev desuden i 1865 en vigtig jernbaneby. Struer var frem
til 1870 at regne for en losse- og ladeplads rent formelt, men var reelt en
driftig handelsplads allerede fra 1840'erne.
Kilde : Dansk Center for Byhistorie